هیچ تفاوتی بین رژیمهای غذایی در معکوس نمودن پیش دیابت وجود ندارد

نویسنده: دکتر ایان مک دونالد

30 اکتبر 2019 - یکی از محققان اصلی پروژه ی PREVIEW که یک پروژه ی چند ملیتی برای پیشگیری از بیماری دیابت است، دکتر ایان مک دونالد می باشد. بودجه ی این پروژه توسط اتحادیه اروپا تأمین شده و شش کشور اروپایی به علاوه استرالیا و نیوزلند در آن شرکت دارند.

دکتر ایان مک دونالد  می گوید: ما از 2300 نفر را که ابتلای آنها به پیش دیابت تایید شده بود، ثبت نام کردیم. این کارآزمایی با بسیاری از مطالعات پیشگیری از بیماری دیابت متفاوت بود زیرا دارای یک مرحله ی اولیه بود که در آن شرکت کنندگان باید در یک دوره ی 8 هفته ای کاهش وزن با رژیم کم کالری شرکت می کردند. شرط ورود به مرحله بعد، کاهش 8 درصدی وزن اولیه ی بدن در این دوره ی 8 هفته ای بود.

شرکت کنندگان موفق، که اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان را تشکیل می دادند، برای مدت 3 سال بعدی در یک برنامه غذایی و فعالیت بدنی قرار گرفتند. رژیمهای غذایی یا حاوی پروتئین بالا با شاخص گلایسمی پایین و یا حاوی پروتئین متوسط با شاخص گلایسمی متوسط ​​بودند. مداخلات فعالیت بدنی به طور کلی از نظر میزان فعالیت یکسان بودند، اما مدت زمان آنها یا کوتاهتر با شدت فعالیت بیشتر و یا شدت کمتر برای مدت زمان طولانی تر بود.

به شرکت کنندگان توسط متخصصان تغذیه و ورزش درمانی که به طور متمرکز در این کنسرسیوم آموزش دیده بودند، برنامه رژیم غذایی و فعالیتشان معرفی گردید. به افراد شرکت کننده توصیه های مبتنی بر درمانهای انگیزشی و رفتاری ارائه شد و به آنها در مورد رژیم غذاییشان، ترکیب رژیم و انواع فعالیت های بدنی آموزش های لازم داده شد.

در ابتدا شرکت کنندگان ملاقاتهای مکرری با متخصصان داشتند، اما در طی دوره ی 3 ساله این جلسات بتدریج کمتر شدند به گونه ای که در سال پایانی، آنها هیچ جلسه ای با متخصصان نداشتند. شرکت کنندگان در ماه 24ام و سپس در پایان تحقیق در ماه 36 ام، مجددا با متخصصان ملاقات کردند.

کدام رژیم بهتر بود؟

همانطور که انتظار داشتیم در برنامه ای مانند این، نرخ خارج شدن شرکت کنندگان از مطالعه، بالا بود. در کل، کمی بیش از 50 درصد از شرکت کنندگان از این مطالعه خارج شدند، بنابراین در انتهای سال سوم، مطالعه تنها با 950 نفر به پایان رسید.

بر اساس تجزیه تحلیل خطر اولیه آنها، پیش بینی شده بود که 21٪ از افراد شرکت کننده در طی 3 سال به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. انتظار این بود که میزان ابتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت کنندگان در رژیم غذایی با پروتئین متوسط و فعالیت بدنی به حدود 15٪ کاهش یابد، و میزان ابتلا به دیابت نوع 2  برای افرادی که در رژیم غذایی با پروتئین بالا قرار داشتند، حتی بیشتر از آن یعنی تا 10٪ کاهش یابد. بنابراین بسیار هیجان انگیز بود که در انتهای تحقیق تنها 4٪ از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، اما ناامید کننده این بود که هیچ تفاوتی بین رژیم های غذایی مشاهده نشد.

ما فکر می کنیم این نتایج تا حدی به دلیل کاهش وزن اولیه بعنوان یک عامل واقعی موفقیت، حاصل شده است. شرکت کنندگان با توصیه های تغذیه ای و فعالیت های بدنی حداقل مقداری از کاهش وزن اولیه ی خود را در طی 3 سال حفظ کرده بودند. در واقع ترکیب رژیم غذایی در نتایج تاثیری نداشت زیرا هر دو نوع رژیم غذایی، رژیمهای سالمی بودند. به نظر می رسد رژیم غذایی با پروتئین بالاتر و شاخص گلیسمی پایین تر سالم تر است، اما به اندازه کافی بهتر از رژیم با پروتئین متوسط نیست که بتواند یک تغییر معنی دار، را ایجاد کند.

اکنون چالش این است که چه اقداماتی باید برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت به دیابت یا معکوس نمودن پیش دیابت انجام داد. واضح است که 3 سال پیگیری و تلاش خوب است اما این تلاش باید در تمام طول عمر ادامه یابد. به نوعی، ما باید سیستم هایی را توسعه دهیم تا به این افراد کمک کنیم تا مشکلات خود را مدیریت کنند، وزن خود را کاهش دهند، همچنان از نظر جسمی فعال باشند تا احتمال انتقال از وضعیت پیش دیابت به دیابت نوع 2 را در آنها به حداقل برسانیم.

جالب اینجاست که در بین شرکت کنندگانی که مطالعه را به پایان رساندند، 18٪ دیگر به پیش دیابت مبتلا نبودند. سطح قند خون آنها در حد سالم بود. مطمئناً آنها باید به رژیم غذایی و ورزش خود ادامه دهند. باید به سایر شرکت کنندگان که هنوز به پیش دیابت مبتلا بودند، در آینده کمک شود تا در وضعیت پیش دیابت باقی بمانند یا به سمت سطح طبیعی و سالم قند خون حرکت کنند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/920111